Het Europees Parlement heeft op 14 maart jl. met grote meerderheid een resolutie aangenomen waarin staat dat Europa meer moet gaan doen om de opkomst van diabetes te bestrijden. Dit is een belangrijke ontwikkeling; het komt zelden voor dat het Europees Parlement zich focust op een specifieke ziekte. 32 miljoen Europeanen hebben diabetes en door de vergrijzing zal hun aantal in de komende decennia blijven stijgen indien er niet wordt ingegrepen.

Het Europees Parlement spoort de lidstaten aan om een diabetesstrategie te ontwikkelen en plannen te maken voor nationale diabetesprogramma's. Zo kunnen preventie, diagnose en behandeling van diabetes verbeteren. Zonder behandeling is diabetes de voornaamste oorzaak voor hartaanvallen en andere ernstige aandoeningen. De Internationale Diabetes Federatie Europa (IDF Europe) is zeer blij met de resolutie. Zij hebben hard gewerkt om deze van de grond te krijgen. De Nederlandse Diabetes Federatie is lid van IDF Europe.

Nationaal Actieprogramma Diabetes
Ongeveer 10% van de Europese bevolking in de leeftijdscategorie van 20 tot 79 jaar heeft diabetes, en dit aantal kan tegen 2030 stijgen tot 16,6%. De helft van alle diabetespatiënten weet zelfs niet eens dat ze de ziekte hebben. Jaarlijks sterven ongeveer 325.000 Europeanen aan de gevolgen van diabetes. In Nederland stijgt het aantal mensen met diabetes jaarlijks met 71.000, naar verwachting tot 1,4 miljoen Nederlanders in 2025.

De overheid nam in 2008 het initiatief voor een nationaal actieprogramma om de groei van diabetes een halt toe te roepen. De Nederlandse Diabetes Federatie kreeg de taak het Nationaal Actieprogramma Diabetes (NAD) op te zetten, omdat zij de partij is die alle diabetesorganisaties verenigt. De centrale doelstelling van het programma is dat overal in het land kwalitatief goede diabeteszorg en -preventie wordt toegepast. Deze diabeteszorg staat beschreven in de NDF Zorgstandaard. Ook geldt het NAD als voorbeeld voor de aanpak bij andere chronische aandoeningen. Het NAD wordt vanaf de start in maart 2009 gedragen door het diabetesveld. Veel projecten zijn inmiddels uitgevoerd. Vier jaren van gecoördineerde en samenhangende inzet betekenen een grote stap vooruit in de strijd tegen de groei van de diabetesproblematiek. Meer informatie op de website van het NAD.

Bron: http://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/content/20120309STO40300/html/Strategie-om-diabetes-in-Europa-te-bestrijden