Ruim 17.000 jongeren (11 – 25 jaar) in Nederland hebben diabetes. Voor veel mensen een onzichtbare ziekte, maar voor deze jongeren heeft de ziekte dagelijks grote impact. Want wat doe je eigenlijk als je een hypo krijgt tijdens je werk bij de supermarkt? Wat doe je als je docent niet wil dat je prikt in de klas? Hoe regel je eigenlijk die gezondheidsverklaringen voor je rijbewijs? Of waar moet je allemaal aan denken als je uitgaat of op vakantie gaat?

Een jongere met diabetes ervaart keer op keer dat wat voor zijn leeftijdsgenoten een vanzelfsprekendheid is voor hem of haar een puzzel is. Daarom geeft de Nederlandse Diabetes Federatie op 14 november Wereld Diabetes Dag het podium aan jongeren met diabetes die pleiten voor een Jongerencoach diabetes.

Aandacht voor jongeren met diabetes
Tijdens Wereld Diabetes Dag presenteert NDF met trots de resultaten van bijna twee jaar NDF-programma Jong & Diabetes. Een nieuwe zorgmodule Zorg op maat voor jongeren met diabetes, als onderdeel van de NDF Zorgstandaard Diabetes, is ontwikkeld door een multidisciplinaire werkgroep. Ook zijn er met de NDF Gesprekskaart persoonsgerichte diabeteszorg voor jongeren concrete handvatten ontwikkeld voor samen beslissen. Het NDF-programma is tot stand gekomen naar aanleiding van een door de Tweede Kamer aangenomen amendement die opriep om de positie van jongeren met diabetes te versterken.

Samen de verbinding leggen
Maar we zijn er nog niet. Mede door de eigen inbreng van jongeren groeide het besef dat er ook verder dan de zorg gekeken moet worden: het klaslokaal, de kleedkamer, de slaapkamer, de werkvloer, de festivaltent – dat past niet allemaal in de spreekkamer. Toch heb je op die plekken af en toe iemand nodig die je frustratie of twijfel begrijpt, die meedenkt, die je sterk maakt om een stap te zetten. Geen zorgverlener maar iemand die er af en toe is op het moment dat je het nodig hebt: dat is de Jongerencoach diabetes. Een idee dat naadloos aansluit bij het advies van het Verwey-Jonker Instituut eerder dit jaar: jongeren met een chronische aandoening hebben behoefte aan een professional die vanuit het belang van de jongere verbindingen voor én samen met de jongere kan leggen tussen de verschillende domeinen

Jongeren pleiten voor pilot Jongerencoach diabetes
Samen met jongerenorganisaties DVN Jong, de Nationale Jeugdraad, de Landelijke Studentenvakbond en Jongerenpanel Zorg én Perspectief pleit de NDF daarom voor de Jongerencoach diabetes. Voor jongeren met diabetes die daar behoefte aan hebben op het moment dat zij ondersteuning kunnen gebruiken. Op Wereld Diabetes Dag gaan stakeholders in Nieuwspoort in gesprek over een pilot om onderzoek te doen naar de persoonlijke en maatschappelijke meerwaarde van zo’n Jongerencoach diabetes.

14.30 Inloop
15.00 Welkom door dagvoorzitter Mariëlle van Oort en NDF directeur Marja van Strie
15.15 Vertoning  korte documentaire Suikerlijers  en gesprek met maker Charlotte Hoogakker
15.30 David Voss van de Nationale Jeugdraad in gesprek met jongeren met diabetes en het idee van een Jongerencoach
16.00 pauze
16.15 Presentatie NDF Programma Jong en diabetes
16.30 Van idee naar praktijk: een pilot
Jongeren, betrokkenen en panelleden in gesprek over uitwerking van een pilot. Met aan tafel onder andere Marielle Schoenmakers, 4kids2tell; Eline van der Meulen, Jongerenpanel Zorg én perspectief; Eva Kok, zorgcoördinator in voortgezet onderwijs; Bas Tierolf, onderzoeker van Vewey-Jonker Instituut.
17.00 Afronding en borrel

Wie geïnteresseerd is om erbij te zijn kan een bericht sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. – met vermelding van naam, functie, naam organisatie en telefoonnummer.