Met diabetes type 1 kun je (tegenwoordig!) door verschillende soorten insuline gelukkig alles eten. Toch is het voorkomen van bloedsuikerpieken vaak lastig. Omdat iedereen verschillend reageert op eten en drinken en koolhydraten is het lastig om concrete tips te geven. Het is daarom belangrijk om zelf te letten op wat je eet en drinkt en een goede balans te vinden tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Een diëtist kan je hierbij helpen. In elk ziekenhuis is een diëtist in het diabetesteam beschikbaar voor jou.

 

Gezond eten, moet dat? 

Voor iedereen geldt, of je diabetes hebt of niet, lekker en gezond eten is belangrijk. Dit geldt dus ook voor je ouders, broers, zussen, vrienden en huisgenoten. Op de website van het Voedingscentrum vind je tips over gezond eten zoals de Schijf van Vijf en recepten. Maar waar moet je extra op letten met diabetes? Op het internet vind je helaas ook veel onbetrouwbare informatie over voeding of worden allerlei diëten gepromoot zonder dat daar een goede onderbouwing voor is. Alle inzichten uit betrouwbaar onderzoek staan bij elkaar in de NDF Voedingsrichtlijn (de samenvatting of complete versie).

 

Glycemische index, wat is dat?

Je kunt niet altijd goed voorspellen hoeveel je bloedsuiker zal stijgen nadat je iets gegeten of gedronken hebt. Bij sommige maaltijden zit je na 2 uur op een goede bloedsuiker en bij andere maaltijden met dezelfde hoeveelheid koolhydraten stijgt je bloedsuiker nog langer door. Dit kan te maken hebben met de glycemische index (GI). De GI geeft een inschatting van de snelheid waarmee je bloedsuiker stijgt als je een bepaald product hebt gegeten of gedronken. Een voedingsmiddel met een hoge GI (>70, bijvoorbeeld aardappelen) zorgt voor een snellere en hogere stijging van je bloedsuiker dan een product met een lage GI (<55, bijvoorbeeld zuivel). De glycemische belasting geeft bij benadering de hoeveelheid insuline weer die nodig is om de maaltijd te verwerken, gebaseerd op zowel de snelheid waarmee het voedsel in glucose wordt omgezet als de totale hoeveelheid suiker die het bevat. Meer over factoren die invloed hebben op je GI, producten naar GI en nog meer kun je vinden in de factsheet Glycemische index van DNO. Ook het Voedingscentrum heeft veel informatie over de Glycemische index.

 

Koolhydraten, hoe zit dat?

Via het Voedingscentrum vind je algemene informatie over koolhydraten. Op diabetestype1.nl vind je meer informatie over koolhydraten en diabetes (bijvoorbeeld over de soorten en het tellen ervan). Voor het tellen van koolhydraten is het handig als je het etiket van een product goed kunt lezen. Ook zijn er verschillende apps die je kunnen helpen bij het rekenen met koolhydraten; een diabetesdagboek. Of kijk op de website van Stichting ééndiabetes voor praktische tips over omgaan met snelle en langzame koolhydraten.

 

Snoepen en snacken

Soms wil je ook ongezond eten. Zorg ervoor dat je bewust kiest wanneer, wat en hoeveel je gaat eten, zodat je weet of en hoeveel je moet bolussen of spuiten. Een bolus is een éénmalige insuline toediening voor de insulinebehoefte die nodig is om een maaltijd te verwerken. Denk er bij vette maaltijden of snacks aan dat ze voor een langzame stijging zorgen van je bloedsuikerspiegel. Omdat de insuline die je spuit veel sneller werkt dan de opname van koolhydraten in je bloed, kun je na een ongezonde maaltijd of snack snel(ler) een hypo krijgen. In deze factsheet geeft NVD-DNO adviezen voor het omgaan met vette maaltijden of snacks. Fastfoodketens hebben vaak ook koolhydratentabellen van hun producten beschikbaar, ofwel op de website ofwel op de achterkant van de dienbladflyers. Sommige jongeren vinden het leuk om van het berekenen van de benodigde insuline bij een (ongezonde) maaltijd of snack een spelletje te maken met vrienden.

 

Wat als ik wil afvallen?

Het internet wordt overspoeld met berichten over afvallen en diabetes, of beter gezegd afvallen en diabetes type 2. Maar hoe zit het als je met diabetes type 1 wilt afvallen? Dat is vaak helemaal niet nodig. Alleen als je te zwaar bent geldt ook met diabetes type 1, net als voor ieder ander, dat het verstandig kan zijn om af te vallen. Insuline wordt namelijk minder effectief bij overgewicht en dan ga je steeds meer spuiten. Bij grote hoeveelheden insuline is het ook nog eens lastiger om af te vallen, omdat insuline betrokken is bij vetopslag. Wil jij afvallen met diabetes type 1? Als je anders gaat eten of bewegen en afvallen kan het lastig zijn je diabetes goed te regelen. Je diëtist kan je helpen om veilig en gezond af te vallen.

0
0
0
s2smodern